Opskrift på sund snack

Hjemmelavet müslibar med kun tre ingredienser. Banan. Finvalsede havregryn. Chokolade-knapper. Det er kort og godt opskriften på en sund snack, som er uden tilsat sukker og fedtstof, og som du kan spise med god samvittighed. Tre ingredienser. Nemmere müslibar skal man lede længe efter. Der findes utallige opskrifter på hjemmelavede müslibarer – med eller uden tilsat sukker.

Mange opskrifter på sunde snacks består af adskillige ingredienser, som man måske ikke altid lige har ved hånden. Hørfrø. Kokosolie. Mandler. Peanuts. Honning. Hørfrø. Dadler. Tranebær. Græskarkerner. Blot for at nævne nogle eksempler. Og med et er de hjemmelavede müslibarer til børnenes madpakke langt ude i horisonten. Det er ikke tilfældet med disse sunde snacks, og her er der ikke langt fra tanke til handling. De overmodne bananer kan i løbet af få minutter forvandles til den mest velsmagende energibar.

Opskrift på sund snack med banan, havregryn og chokolade

En sund snack skal være nem at bikse sammen, og bestå af ganske få basisingredienser, som de fleste husholdninger har liggende i køkkenskuffen. Det er i hvert fald min klare holdning. Nu kan de overmodne bananer i frugtskålen gøre gavn som bindemiddel og sødestof i den mest velsmagende myslibar. Bananerne tilfører en perfekt sødme til de små energibarer, og chokoladen en let bitterhed. De finvalsede havregryn tilfører fylde og struktur, og bidrager med en god mæthedsfornemmelse, hvis du lige stiller lækkersulten med et par stykker. Du kan kombinere denne mueslibar i det uendelige, og fx tilføje lidt grofthakkede mandler, tranebær, rosiner, chiafrø og finthakkede tørrede abrikoser – blot for at nævne nogle eksempler.

Prøv lige at se opskriften på: Bløde og luftige pølsehorn

Denne opskrift på sund snack er :

  • En hjemmelavet müslibar fremstillet af havregryn, banan og chokolade
  • Perfekt når du er sulten-for-sjov eller lige har brug for lidt ekstra energi
  • Velegnet som hjemmelavet energibar i madpakken
  • Et lækkert mellemmåltid med kun tre ingredienser

Disse ingredienser skal du bruge:

  • Modne bananer
  • Finvalsede havregryn
  • Chokolade knapper

Prøv lige at se opskriften på: Pizzasnegle

Har du helt styr på de mange forskellige meltyper?
Er speltmel sundere rent ernæringsmæssigt end almindelig hvede, og hvorfor er udmalingsgraden højere ved fuldkornsmel, og hvad har det af betydning for melet? Bliv klogere på de mange forskellige meltyper her.

Ingredienser til sund snack banan havregryn chokolade
Moste modne bananer. Chokolade-knapper. Finvalsede havregryn. Det er de tre hovedrolleindehavere, som definerer denne herlige energibar, som du med god samvittighed kan nyde som en sund snack.
Sunde snacks fordelt på bageplade
Fordel dejen på en bageplade beklædt med bagepapir. Denne opskrift giver ca. 16 sunde snacks med en diameter på 5-6 cm. og en højde på et par centimeter. Jeg bruger en lille udstikker, som jeg fylder op med ca. halvanden spiseskefuld dej, som jeg så presser lidt sammen og glatter med spiseskeen.
Sund snack

Prøv lige at se opskriften på: Grødboller

Sådan gør du kødet mere mørt, saftigt og velsmagende
Gourmetsaltning er kort og godt en mild forsaltning, hvor kødet saltes let inden tilberedning. Den milde forsaltning øger vandbindingsevnen i kødet, hvilket medvirker til at holde på kødets saft, og samtidig bliver kødet mere velsmagende og mørt. Du kan gourmetsalte langt de fleste kødtyper, men mængden af salt og ikke mindst varigheden af gourmetsaltningen varierer i forhold til kødtype og størrelsen på kødet. Se her hvordan du gourmetsalter dit kød.

Hjemmelavet müslibar uden sukker

En müslibar med kun tre ingredienser. Ingen kunstige tilsætningsstoffer eller e-stoffer. Ingen nødder og stort set fri for gluten, da havregryn kun indeholder små mængder gluten. Skal energibaren være helt glutenfri, skal du vælge glutenfri havregryn. Den ultimative snackbar, hvis jeg selv skal sige det, og et sundt alternativ til protein- og chokoladebarer.

Serveringsforslag

  1. Velegnet som en lille hapser til eftermiddagskaffen, hvis du gerne vil have et sødt alternativ til en kage
  2. Forkæl børnene med et par hjemmelavede müslibarer i deres madpakke. Det er sund og hurtig energi fra naturens side
  3. Tag et par sunde snacks med på farten, så du ikke går sukkerkold undervejs

God bagelyst.

Opskrift på sund snack

Sund snack

Antal personer: 16 Forberedelse: Tilberedning:
Næringsindhold: 60 kalorier 20 grams fedt
Hvor glad er du for opskriften? 4.6/5
( 47 bedømmelser )

Ingredienser:

Opskrift - sådan gør du trin for trin:

  1. Forvarm ovnen til 180 grader almindelig over- og undervarme.
  2. Hæld bananerne op i en røreskål, og pisk dem godt sammen med en håndmixer.
  3. Hæld havregrynene ned til de moste bananer, og rør havregrynene godt ind i de moste bananer med en dejskraber eller grydeske.
  4. Tilsæt chokolade knapperne og rør forsigtigt rundt indtil de tre ingredienser er blandet sammen. Konsistensen på dejen er lind og klistret, men det er meningen.
  5. Fordel nu dejen med en spiseske på en bageplade beklædt med bagepapir. Du skal ca. bruge halvanden spiseskefuld dej til hver enkelt snack. Pres dejkuglerne flade på bagepladen med dine fingrespidser eller med bunden af en spiseske, så formen på dem minder om en flad cookie med en tykkelse på ca. 1,5 cm. Dejen flyder ikke ud under bagningen. Du kan også bruge en lille udstikker, som du kan fylde op med dejen, hvis du ønsker helt runde myslibarer.
  6. Bag de sunde snacks på midterste rille i ovnen i ca. 16-18 minutter, og lad dem køle af på en bagerist.
  7. Velbekomme.
Har du prøvet en af mine opskrifter?
Så vil jeg rigtig gerne høre hvordan det gik. Smid mig en kommentar længere nede på siden, og fortæl mig hvad du synes om opskriften.

DER ER MANGE FLERE FRISTELSER

6 kommentarer

Randi 25. februar 2023 - 16:02

Er det meningen at de skal være bløde eller mere sprøde?

Besvar
Thomas fra Baregomad.dk 25. februar 2023 - 16:11

Hej Randi,
Det er meningen at de er lidt svampede og “fugdy” i det – helt sprøde bliver de ikke, men lidt som en svampet banankage 😊

Venlig hilsen
Thomas

Besvar
Vicki 10. juni 2023 - 15:42

Nu er det tredje gang vi skal til at lave denne opskrift. Vi bruger mørk, hvid og rubichokolade og tilsætter en lille smule vaniliesukker af god kvalitet. Både mine børn og min mand er fuldstændigt forelsket i disse og får dem med i madpakkerne. Tusind tak for fantastisk opskrift. Føler mig snart modig nok til at prøve og lege lidt med opskriften.

Besvar
Thomas fra Baregomad.dk 11. juni 2023 - 09:53

Hej Vicki,
Mange tak for dig feedback, og ikke mindst de mange roser angående opskriften på sunde snacks. Det er også en vældig populær opskrift, og jeg er selv stor fan af disse snacks, som jeg spiser når sulten melder sig. Det lyder til at du er godt i gang med at eksperimentere med opskriften, og tørrede bær, nødder, dadler osv. kan også bruges i opskriften.

Venlig hilsen
Thomas

Besvar
Ann-Sophie 4. februar 2024 - 17:48

Vildt lækre og vildt nemme at lave! Jeg havde nogle bananer som var blevet lidt triste, så i stedet for at smide dem ud, blev de brugt på denne opskrift! Jeg skal helt sikkert lave dem igen, så de også kan bruges som snack til min ældste drengs madpakke i børnehaven. :-D

Besvar
Thomas fra Baregomad.dk 4. februar 2024 - 23:03

Hej Ann-Sophie,
Mange tak for dit feedback på opskriften, og ikke mindst din begejstring for de sunde snacks. Det er jeg utrolig glad for, og som du selv skriver er det en god måde at få bugt med nogle overmodne bananer.

Venlig hilsen
Thomas

Besvar

Jeg vil meget gerne høre fra dig

Din email-adresse vil ikke blive offentliggjort. * Ved at indsende en kommentar bekræfter du samtidig, at du er indforstået med vores persondatapolitik, og at du til enhver tid kan få slettet eller oplyst de indsendte data vi har liggende på bloggen.

Ⓒ 2023 – Baregomad.dk. Alle rettigheder forbeholdt. Materiale og billeder må ikke anvendes eller kopieres uden tilladelse. CVR: 27369588.

Betalingsikoner